Szuper utazások

Utazás készpénz nélkül

Biztos ti is hallottatok már olyan történeteket, hogy valaki elindult egy hátizsákkal és 5 dollárral világ körüli útra, és gyakorlatilag pénz nélkül próbált boldogulni hetekig-hónapokig a világ különböző pontjain. Na, hát ez az, amire nem vágyom, bár sok jó story kerekedik az ilyen helyzetekben, de én már ehhez úgy érzem, hogy “öreg” vagyok:) De komolyan…Szóval ilyesmire nem vállalkoznék, azt viszont most kipróbáltam, milyen 6 napig készpénz nélkül utazni. Egy darab bankkártyával csináltam végig a kalandsétát, 5 repülés, 5 európai város, 5 különböző terep. Itt most nagyjából úgy nézett ki a program, hogy reptér-repülés-reptérről városba jutás – városnézés – szállás – másnap pedig ugyanez újra: szóval kimondottan nem egy shoppingolós túra volt – bár gondolom, hogy egyébként azzal sem lett volna gond.

Szinte mindent meg tudtam oldani kártyával: tudtam kártyával fizetni a repülőn, amikor ott vettem enni-innivalót, a reptereken szintén nem voltam gondban, mindenhol elfogadták a kártyát, a városba való bejutásnál már egy kicsit árnyaltabb a kép: nem mindenhol lehet automatából, kártyával megvenni a busz/vonatjegyet, fedélzeten viszont –többnyire – csak készpénzt fogadnak el, szóval itt egy kicsit ügyeskedni kell. De ha például taxival mentem volna, biztos nem lett volna gond:)

Jegyvásárlás Lyonban a reptéren

Az evés-ivás simán ment készpénz nélkül: ha volt is olyan kis büfé, utcai árus, ahol nem tudtam fizetni kártyával, akkor tovább mentem két sarokkal, és találtam egy másikat: szóval ezzel tényleg nem volt gond. Egy kicsit mindig előre is gondolkodtam: pl. még a supermarketben vettem ezt-azt, hogy este és reggel legyen mit enni-inni, ne ott kelljen keresgélni a szállás környékén a büféket. A szállodai üdítő és ilyen-olyan csokiautomaták csak készpénzzel működnek, úgyhogy azokra nem építhettem. Így egyébként még olcsóbb is volt az egész: sokkal olcsóbban megvettem azt a pár dolgot a szupermarketben, mint amennyibe egy kis non stop büfében/automatában került volna.

Én most nem sok belépőt vettem, de ahol kellett, ott mindenhol tudtam fizetni kártyával, és ezzel egyébként sem szokott gond lenni – más utazások tapasztalatai alapján. Szóval 90-95%-ban mindenhol simán tudtam kártyával boldogulni.

Mi a jó ebben? Miért utaznál készpénz nélkül?

A legjobb benne az, hogy nem kell pénzt váltanod előre, és az utazás alatt sem kell bíbelődni a különböző pénzekkel. Emlékszem, hogy a 90-es években, ha külföldre utaztunk, mindig annyi pénztárcát vittünk magunkkal (mármint a szüleim), ahány országon átkeltünk. Volt forintos pénztárca, schillinges pénztárca, német márkás pénztárca, drachmás pénztárca, és mindig azt vették elő a határnál, amire éppen szükség volt. Na hát ilyennel most nem volt gond. Persze-persze, most már egyébként is ott az euró, de még ezen a rövid túrán is volt egy svájci és egy horvátországi állomás is, ami egyből megduplázta volna a „pénztárcák” számát. Így, meg csak azt az egy szem kártyát vittem, és kész is voltam. (Más kérdés, hogy én nem is tudtam, hova megyek, így csak a szervezőm tudott volna nekem pénzt váltani előre.) Ha ehhez még hozzávesszük azt is, hogy a biztosításra sem volt gond, mert az járt a kártyához, akkor máris kipipáltunk két örök tételt az utazásra való előkészületek listájáról: pénzt sem kellett váltani, és biztosítást sem kellett intézni.

Az is jó benne, hogy nem kell aggódnod amiatt, hogy sok készpénz van nálad. Az mindig izgalommal jár; ha hosszabb útra megyünk, akkor meg aztán különösen, és akkor jön a „pénzterítés” vagy magyarosabban mondva „dugdosás”: amikor gondosan szétosztod a pénzt, hogy ne egy helyen legyen: 100 eurót a pénztárcádba, másik százat a kis noteszed dugi zsebébe, és így tovább. Míg aztán egy tengerentúli repülés alatt ki nem lopják az egyik dugipénzt a dugihelyről, és akkor egy ideig nem szívesen dugdosol semmit sehova, hanem inkább váltasz kártyára. Mi így jártunk egyszer régebben, azóta mindig inkább úgy utazunk, hogy csak kevés készpénzt viszünk és inkább bankkártyával fizetünk, ahol csak tudunk. Ennek a továbbfejlesztett változata a csak bankkártyás utazás. Nyilván a kártyára is vigyázni kell, persze, nagyon kell rá vigyázni, ha valamit, a kártyát és az útlevelet naponta többször ellenőrizni kell, hogy megvan-e, de ha azt magadnál tartod szuperbiztonságos helyen, akkor nem tudják kilopni a hátizsákodból, retikülödből.

Tehát praktikus okokból is jó készpénz nélkül utazni, de akár az utazás kalandosabbá tételére is alkalmas ez az ötlet. Ha nem tudod, hogy dobd fel az utazást, akkor lehet például ez is egy megoldás. Egy kicsit érdekesebb, izgalmasabb lesz, és valószínűleg többet kell kommunikálnod másokkal, hogy esetleg kisegítsenek, ha mégsem lenne megoldás a kártya, de aztán – többnyire – ezekből kerekednek ki a legjobb sztorik. Ez persze nem működik mindenhol, de Európa déli, nyugati, északi országainak többségében igen, Amerikában abszolút, de ha másfele indulsz, akkor azért tájékozódj előzetesen, hogy abban az országban mennyire elterjedt a kártyás fizetés.

01013d

Kommentek

Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!